Voelt u zich moe of uitgeput? Lijdt u ook overgewicht, hebt u een slechte spijsvertering, met pijntjes, kwaaltjes of serieuze problemen? Dan lijdt u mogelijk aan een chronische verzuring. We eten doorgaans te veel zuurvormende voeding. Bij het samenstellen van het voedselpakket zijn niet alleen de vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen van belang, maar ook het zuur-base-evenwicht. Na de vertering van voedsel en de stofwisseling in het lichaam blijft er een zure of een basische rest over (basisch is het tegenovergestelde van zuur en ook wel alkalisch). Groenten en fruit zorgen voor een basische rest. Het lichaam heeft van nature een licht basenoverschot en probeert dat op verschillende manieren en via verschillende organen (de longen, nieren en huid) constant te houden. Het teveel aan zuren wordt zoveel mogelijk door de nieren uitgescheiden. De sleutel tot behoud van een goede gezondheid is het tegengaan van verzuring.

Indien de zuurvorming in het lichaam enorm toeneemt, dan raakt het zuur compenserende mechanisme overbelast en parkeert het bloed het zuuroverschot tijdelijk in de omringende weefsels zoals de spieren, pezen, gewrichten en onderhuids bindweefsel. Verzuring in het onderhuid bindweefsel uit zich als cellulite.  Volgens de zuur-base onderzoeken is er bij verreweg de meeste chronische welvaartsziekten sprake van weefselverzuring. En dat kan aanleiding vormen tot de meest uiteenlopende klachten: vermoeidheid, huidproblemen, hoofdpijn en reumatische klachten. Volgens de zuur-base onderzoeken is er bij verreweg de meeste chronische welvaartsziekten sprake van weefselverzuring. Een volledige genezing of verbetering van degelijke kwalen wordt mede bereikt door een eind te maken aan de zuurbelasting en het evenwicht in de zuur-base-huishouding weer te herstellen.

Voedingsmiddelen met een hoge zuurrest bevatten relatief veel fosfor, chloor en zwavel; die met  een hoge base rest bevatten relatief veel natrium, kalium, calcium, en magnesium. De verbindingen die deze mineralen tijdens de stofwisseling in het lichaam aangaan zijn uiteindelijk bepalend voor het zuur-base-evenwicht. Of een voedingsmiddel een zuren- dan wel basenoverschot levert, wordt bepaald door de chemische samenstelling; niet door de smaak.

Vis, granen en peulvruchten leveren een zuuroverschot, maar zijn waardevolle voedingsmiddelen. Het gaat erom dat het evenwicht in het lichaam niet te extreem wordt verstoord. De ideale verhouding tussen base en zuurvormende voedingsmiddelen is 80% basevormende voeding en 20% zuurvormende voeding. Aan de hand van een urinetest kan vastgesteld worden in welke mate iemand verzuurd is. Iemand met bloedgroep A is sneller verzuurd dan iemand met bloedgroep O.

Van elk base-leverend voedingsmiddel, verandert de uitwerking zodra het slecht gekauwd en in grote hoeveelheden wordt gegeten. Dit geldt vooral voor gemakkelijk tot gisting overgaande voedingsmiddelen zoals grof gesneden rauwkost, fruit, compote en vruchtensappen. Bij een hoge inname van deze voedingsmiddelen kan er gisting in de darm plaatsvinden en zo extra veel zuren leveren. Sterk zuurvormend voedsel: Vlees, vis gevogelte, wild, ei, soja (producten).
Zuurvormend voedsel: Peulvruchten (dus ook pinda’s), granen, kaas.
Zwak zuurvormend/zwak basenvormend voedsel: Kwark, noten, zaden, roomboter, olie.
Basenvormend voedsel: ‘Vloeibare’ melkproducten (melk, karnemelk, yoghurt).
Sterk basenvormend voedsel: Groenten, fruit, aardappelen. Uitermate basevormend zijn: gedroogde abrikozen en pompoenen.

Heeft u vragen of wilt u meer weten neem contact met me op

Innerbalancenicole | 06-54701801 |innerbalance.nicole@gmail.com